Wat gaan we ervoor doen?
1. Voldoende parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten
Activiteiten |
---|
Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument |
1.1.1 - Uitbreiden en bijsturen parkeerregulering op basis van resultaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT) |
1.1.2 - Parkeermonitoring d.m.v. meting parkeerdruk en ontvangen parkeerklachten |
1.1.3 - Uitvoering geven aan geactualiseerd parkeerbeleidsplan |
Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers |
1.2.1 - Waar nodig bijsturen van parkeerregulering (maatwerk) |
1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen bij nieuwbouwplannen, in beginsel op eigen terrein |
1.2.3 - Handhaven op de parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen |
Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) |
1.3.1 - Actueel houden parkeerexploitatie |
1.3.2 - Parkeertarieven baseren op effectiviteit en een sluitende parkeerexploitatie |
Subdoel 1.4 - Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen |
1.4.1 - Bijplaatsen fietsenstallingen indien nodig en mogelijk |
1.4.2 - Het voorschrijven van fietsparkeernormen bij (ruimtelijke) ontwikkelingen |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2018 | Werkelijk 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 |
---|---|---|---|---|
1.2.1 - Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen | NB | NB | 50 | 75 |
2. Diemen is een verkeersveilige gemeente
Activiteiten |
---|
Subdoel 2.1 - Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur |
2.1.1 - Toepassen duurzaam veilig maatregelen bij herinrichtingen (o.a. Diemen Noord, Centrum West, Diemen Zuid, Holland Park, Plantage de Sniep) |
2.1.2 - Verkeersveilige fietsroute opnemen in spoorwegonderdoorgang aan westkant Ouddiemerlaan |
2.1.3 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen in BLVC-plannen bij uitvoering van bouwplannen/wegwerkzaamheden |
2.1.4 - Haalbaarheidsonderzoek naar een fietsverbinding van Plantage De Sniep naar station Diemen-Zuid |
Subdoel 2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen |
2.2.1 - Deelname aan verkeersveiligheid campagnes |
2.2.2 - Actief monitoren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2018 | Werkelijk 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 |
---|---|---|---|---|
Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (verplicht)* | NB | NB | NB | NB |
Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (verplicht)* | NB | NB | NB | NB |
Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig | NB | NB | 0% | 0% |
*de informatiebronnen met betrekking tot deze gegevens zijn niet volledig en geven dus een verkeerd beeld. Er wordt regionaal gewerkt aan een beter systeem. Zodra dat er is, worden deze indicatoren ook ingevuld.
3. Een goede bereikbaarheid en doorstroming van de mobiliteit
Activiteiten |
---|
Subdoel 3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen |
3.1.1 - Rijsnelheid op lokale hoofdwegen 50 km/uur (o.a. Oost-West as, Holland Park) |
3.1.2 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes |
3.1.3 - Medewerking aan openstelling Overdiemerweg tussen IJburg en Muiden gekoppeld aan omzetten parallelweg van de A1 naar busbaan zonder ontheffinghoudersregeling |
Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op locale hoofdwegen |
3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen (o.a. Oost-West as, Holland Park) |
3.2.2 - Ongelijkvloers maken van spoorwegovergang op Ouddiemerlaan |
3.2.3 - Aanpassen hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid (o.a. openstellen busbaan, aanleg rotonde, invoering 30 km/uur) |
Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken |
3.3.1 - Zorgen voor behoud van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op hoofdwegennet |
3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze |
3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden |
3.3.4.- voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission stadslogistiek |
Subdoel 3.4 - Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen |
3.4.1 - Realiseren van een dekkend en vraag gestuurd netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s, in samenwerking met het projectbureau MRA-e |
3.4.2 - Onderzoek naar de haalbaarheid van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto’s en scooters) |
3.4.3.- Participeren in het opstellen van het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) als uitvoering van het klimaatakkoord |
Subdoel 3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers |
3.5.1 - Verbeteren van zwakke schakels in het fietsnetwerk(o.a. Ouddiemerlaan bij goederenboog) |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2018 | Werkelijk 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 |
---|---|---|---|---|
Algemeen - Waardering bereikbaarheid bedrijfslocatie voor bevoorrading (verplicht) | NB | NB | NB | NB |
4. Goed openbaar vervoer
Activiteiten |
---|
Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden |
4.1.1 - Adviseren over concessieverlening door Vervoerregio Amsterdam en vervoerplannen GVB |
4.1.2. Participeren in de voorbereiding van een nieuwe OV concessie in samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam |
4.1.3 - Participeren in het onderzoek van de gemeente Amsterdam naar een nieuwe HOV-verbinding van IJburg via Diemen naar station Bijlmer-Arena en naar station Weesp. |
4.1.4 - De belangen van Diemen inbrengen in regionale en nationale onderzoeken zoals onder andere OV Toekomstbeeld 2040, OV SAAL middellange termijn en de MIRT verkenning Amsterdam Zuid |
4.1.5 - Het verbeteren van de overstapmogelijkheden bij het ov-knooppunt Diemen-Zuid |
Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes |
4.2.1 - Aanpassen resterende haltes in Diemen-Noord bij groot onderhoud/herinrichting |
4.2.2 - (Nieuwe) ov-haltes zijn toegankelijk voor alle gebruikers |
Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes |
4.3.2 - Controleren reizigersinformatie op haltes |
4.3.2 - DRIS-panelen bij nieuwe haltes bij spooronderdoorgang |
Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer |
4.4.1 - Verbeteren doorstroming OV bij herinrichtingen (tram 19 op Oost-West as, aanleg spooronderdoorgang) |