Formatie-uitbreidingen

De realisatie van de bestuurlijke ambities uit het coalitieakkoord 'Duurzaam Samenleven', de groei van Diemen en andere nieuwe ontwikkelingen leiden tot formatie-uitbreidingen. Onderstaand een overzicht van alle nieuwe formatieuitbreidingen, gevolgd door een toelichting.

Formatie-uitbreidingen

2021

2022

2023

2024

Directie en advies

Programmacontroller (1,0 fte)

-80

-80

-80

-80

MVI-regisseur (0,5 fte)

-40

-40

-40

-40

Afdeling Samenleving

Uitbreiding formatie team Wmo (1,0 fte)

-60

-60

-60

-60

Regisseur Top 1000 (0,25 fte)

-20

-20

-20

-20

Afdeling Publiekszaken

Extra formatie terugvordering en verhaal (0,5 fte)

-25

-25

-25

-25

Afdeling Ruimtelijk Beheer

Civiel technische medewerkers MBO/HBO (2,0 fte)

-140

-140

-140

-140

Civiel technische medewerker MBO (1,0 fte)

-60

-60

-60

-60

Uitbreiding formatie team wijkbeheer (1,0 fte)

-50

-50

-50

-50

Uitbreiding formatie team Gebouwen en Facilitaire Zaken (0,1 fte)

-70

-70

-70

-70

Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

Administratieve ondersteuning projecten (0,4 fte)

-25

-25

-25

-25

Marktmanager weekmarkt (externe inhuur)

-30

-30

-30

-

Stedenbouwkundige capaciteit (0,5 fte)

-45

-45

-45

-45

Uitbreiding structurele capaciteit verkeer en vervoer (0,5 fte)

-40

-40

-40

-40

Inzet stelpost 'Groei van Diemen'

Inzet stelpost 'Groei van Diemen'bedoeld voor formatie-uitbreidingen

200

200

200

200

Totaal formatie-uitbredingen

-485

-485

-485

-455

Toelichting per uitbreiding:

Directie en advies

  • Programmacontroller

Onderdeel van de plannen voor Diemen '22 is het programmatische sturen. Ter ondersteuning van de Programmadirecteur is capaciteit en kennis nodig om planningen en voorgenomen ambities te monitoren.

Het afgelopen jaar hebben we reeds ervaring opgedaan door een professionele planner in te huren voor het projectenbureau. Dit leverde beter inzicht in de doorlooptijd van projecten en een goede indicatie van de benodigd capaciteit (naast de inzet voor regulier werk). Invulling van deze functie helpt bij de prioritering van projecten, voorkomt te optimistisch ramingen en geeft beter inzicht in de voortgang en inzet van lopende projecten.

Gezien onze ambitie om meer programmatisch en projectmatig te werken stellen wij voor een programmacontroller in dienst te nemen. De programmacontroller maakt onderdeel uit van het directieadvies.

  • MVI-regisseur

Ter invulling van het door de gemeente ondertekende Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) en de Mra intentieverklaring Circulair inkopen is een kwartiermaker MVI aangetrokken die momenteel een actieplan MVI opstelt. Om bovenstaande taken structureel te borgen stellen wij voor structureel een inkoopregisseur aan te stellen (0,5 fte). De MVI-regisseur geeft invullig aan de maatschappelijke ambities op het gebied van duurzaam inkopen en ondersteunt de inkopers. Tenslotte monitort de regisseur ook de scores op het gebied van duurzaam inkopen (inclusief social return).

Samenleving

  • Uitbreiding formatie team Wmo

Het team Wmo (10,2 fte) is het afgelopen jaar geconfronteerd met een forse stijging van het aantal aanvragen (ca. 15%). Deze stijging is met name veroorzaakt door de versoepelde regelgeving inzake de eigen bijdrage. Daarnaast vertaalt ook de groei van Diemen zich in een toenemende vraag naar Wmo-voorzieningen.

Daarnaast is het team het afgelopen jaar de uitvoering gaan verzorgen van de noodopvang voor gezinnen. Vanaf 1 april 2019 worden de hiervoor noodzakelijke werkzaamheden (intake, organiseren noodopvang, begeleiding en doorstroom) door het team Wmo uitgevoerd. De hiervoor benodigde inzet bedraagt ca. 400 uur op jaarbasis.

Voorts wordt geconstateerd dat met name de druk op de woonurgenties sterk toegenomen is. Ook het aantal meervoudige aanvragen is toegenomen.

Om de doorlooptijden voor de kwetsbare doelgroep van het team Wmo acceptabel te houden heeft er het afgelopen jaar externe inhuur plaatsgevonden (1,5 fte).

Nu de toename van het aantal aanvragen en ook de extra taken structureel van karakter blijken te zijn, wordt voorgesteld de formatie van het team Wmo met 1 fte uit te breiden. Hierdoor kan de externe inhuur beëindigd worden. Het verschil met de omvang van de inhuur in het afgelopen jaar (0,5 fte) dient te worden gecompenseerd door onder andere een verdere vereenvoudiging van werkprocessen en toetsing. In het kader van het beheersbaar houden van de werkvoorraad is hier het afgelopen jaar al door het team inzet op gepleegd. Dit proces wordt de komende tijd doorgezet.

De hiermee samenhangende kosten voor 1 fte bedragen € 60.000.

  • Regisseur Top 1000

Ten aanzien van jonge criminelen wordt gebruik gemaakt van de aanpak via het project Top 400/600 (ook wel top 1000 genoemd) via het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ). Daarbij hebben wij kosteloos gebruik kunnen maken van de zogenaamde verbindingsfunctionaris en een regisseur (momenteel gecombineerd in een persoon) voor de top 1000 van stadsdeel Zuidoost. De inzet van deze functies komt, vanwege een tekort aan capaciteit bij het AcVZ, te vervallen. Wij zullen daar zelf capaciteit voor moeten inkopen. Gelet op de groei van de gemeente Diemen en een beleidsmatige wens om meer zicht en grip te krijgen op deze jongeren zal de gemeente Diemen de werkzaamheden in eigen beheer gaan uitvoeren. Voorgesteld wordt om hiervoor € 20.000 beschikbaar te stellen om hier een lokale functionaris voor in te kunnen schakelen.

Publiekszaken

  • Terugvordering & verhaal

Binnen het Team Administratie van de afdeling Publiekszaken wordt terugvordering en verhaal in het kader van de Participatiewet uitgevoerd. Dit betreft vorderingen van de gemeente op ex-cliënten die een uitkering in het verleden hebben genoten. Er zijn ook cliënten die een uitkering ontvangen vanuit de Participatiewet en die tevens een schuld aan de gemeente hebben. Deze vorderingen worden nu nog beheerd door het team Sociale Zaken van de afdeling Publiekszaken.

Daarnaast zijn er gedateerde vorderingen vanuit de Wet op de Kinderopvang (WKO) en de “oude” Wet Inburgering (WI) die door de afdeling Financiën worden beheerd. Vanaf 2021 wordt de nieuwe Wet Inburgering van kracht. Vanuit deze wet kunnen er ook in de toekomst terugvorderingen ontstaan. Oude vorderingen, die moeilijk inbaar zijn en verhaalzaken worden tot en met 2020 overgedragen aan een incassobureau.

Om de kwetsbaarheid binnen het team Administratie te verminderen zijn we aan het onderzoeken of het geheel in eigen beheer nemen een reële optie is. De geraamde salariskosten bedragen € 25.000 voor 2021. Dit is gebaseerd op 18 uur per week.

Ruimtelijk Beheer

  • Uitbreiding formatie team Infra

De afgelopen jaren is er flink gewerkt aan de uitbreiding en inbreiding van Diemen. Hoewel er in de bestaande organisatie altijd al capaciteit hiervoor was opgenomen, lopen we nu binnen team Infra tegen de grenzen aan van wat er mogelijk is.
De groei van de gemeente, stevige bestuurlijke ambities, ontwikkelingen op het gebied van participatie maar ook veranderende wet-en regelgeving op het gebied van werken in de openbare ruimte, leiden tot een grote druk op de beschikbare capaciteit. Dit hebben we tot nu toe min of meer altijd wel op kunnen vangen bijvoorbeeld door taken door te verschuiven, maar die rek is er nu wel uit.
We zien ook de ontwikkeling dat beheerders steeds meer beleidstaken op hun bord krijgen. Hierdoor komen de beheertaken onder druk te staan. Voor ervaren medewerkers was deze combinatie nog wel op te vangen. Voor nieuwe onervaren werknemers is de combinatie van abstract beleid en dagelijks technisch onderhoud minder makkelijk op te pakken. Het is dan ook efficiënter om deze taken te scheiden; dat gebeurt in de meeste gemeenten met een omvang als Diemen.

Uit de in 2019 opgestelde capaciteitsraming voor team Infra kwam bij verschillende functies een tekort aan uren naar voren. We willen dit oplossen door uit te breiden met 2 fte civiel technische medewerkers op MBO/HBO niveau. Hiermee krijgen we niet alleen de benodigde extra capaciteit maar ook weer een duidelijker afbakening tussen beheer en beleid waardoor beide taken de aandacht kunnen krijgen die ze verdienen.

Ook bij de opzichters wordt de groei van Diemen goed gevoeld. Het aanleggen van nieuwe woonwijken zorgt niet alleen voor meer bewoners met vragen en wensen maar ook voor een uitbreiding van het werkgebied. Zo blijkt het met de huidige ploeg van vijf personen niet langer mogelijk te zijn om te komen tot een goede en verantwoorde invulling van de consignatie- en strooidienst. Om op adequate wijze onze bewoners te bedienen en tot een veilige en arbotechnische verantwoordelijke invulling van de genoemde diensten te komen, is uitbreiding met 1 fte civiel technisch medewerker op MBO niveau noodzakelijk.

  • Uitbreiding formatie team Wijkbeheer

Om het openbaar beheer van de openbare ruimte in Diemen vanuit de gewenste kwaliteit praktisch tot uitvoering te brengen beschikt de ambtelijke organisatie over een uitvoerend team, Team Wijkbeheer. Door de groei van Diemen en om de huidige kwaliteit te kunnen voortzetten is het gewenst om het team uit te breiden met 1 fte. Met name de reinigings taken zijn gebaat bij deze uitbreiding. Door de inbreiding en de uitbreiding zijn hier de effecten het meest merkbaar en staat de kwaliteit onder druk.

  • Uitbreiding formatie team Gebouwen en Facilitaire Zaken

Door de autonome ontwikkelingen in de gemeente is er de afgelopen periode een behoorlijke claim gelegd op de urencapaciteit van de bouwkundige medewerkers van team Gebouwen en Facilitaire Zaken. Vanuit dit team is bouwkundige en installatietechnische expertise gevraagd als adviseur bij diverse nieuwbouwtrajecten en grote renovaties. Sloopwerkzaamheden worden door de bouwkundig medewerkers begeleid, inclusief voorbereiding, aanbesteding en uitvoering. De komende jaren lopen deze trajecten door. De ambities van de gemeente op het gebied van duurzaamheid en klimaat, vragen een grote inzet van dit team. We zien niet alleen dat het aantal uren op deze thema’s toeneemt maar dat hierbij ook andere en specifieke expertise van de medewerkers wordt gevraagd.

De komende jaren staan nog diverse nieuwbouwprojecten op het programma waarbij een adviesrol wordt gevraagd vanuit de bouwkundige medewerkers van het team. We gaan actief met duurzaamheid aan de gang en krijgen diverse nieuwe gebouwen in het onderhoud (buurtkamer Rode Kruislaan, tweede sporthal, nieuwe gymzaal Holland Park, OBA in theater De Omval, ect.). Daarnaast moeten we natuurlijk de bestaande gemeentelijke gebouwen onderhouden.

Om al deze werkzaamheden uit te kunnen voeren en het gevraagde serviceniveau te kunnen handhaven, is een structurele uitbreiding van 1 fte voor een bouwkundig medewerker op MBO/HBO niveau noodzakelijk.

Ruimtelijke ontwikkeling

  • Projectondersteuning

Het incidentele budget voor de projecten is ook voor een deel ingezet ten behoeve van administratieve ondersteuning van de projectleiders. Dat werkt goed omdat projectleiders zich dan vooral bezighouden met hoofdzaken. Dat is de komende jaren ook noodzakelijk. Gelet daarop wordt voor deze administratieve ondersteuning een structureel salarisbudget van € 25.000 gevraagd. Deze kosten zullen ten laste van de diverse grondexploitaties worden gebracht, zodat dit geen invloed heeft op de begroting.

  • Manager weekmarkt

In 2017 is besloten, in overleg met de marktkooplieden, een externe marktmanager in te huren. Deze marktmanager heeft de opdracht om de markt toekomstbestendiger maken door onder andere een kwaliteitsverbetering van de markt tot stand te brengen. Dit heeft in ieder geval geleid tot een betere indeling van de weekmarkt en positieve berichten hierover, zowel van de kant van bezoekers als van de kant van de marktkooplieden. In 2019 is via de kadernota budget gevraagd en gekregen voor de inhuur van de externe marktmanager voor het jaar 2020. Onlangs is met de marktcommissie en de portefeuillehouder gesproken over de toekomst van de markt. De wens bestaat de situatie met de externe marktmanager voort te zetten voor de komende drie jaar (2021-2023). De marktmanager zorgt voor promotieactiviteiten in samenspraak met de winkeliers en de horeca en legt verbinding met de citymarketing campagne “Daarom Diemen”. Hiervoor vragen wij een budget van € 30.000 per jaar.

  • Stedenbouwkundige capaciteit

De vele ruimtelijke ontwikkelingen in Diemen en ook ook de kwaliteit van de openbare ruimte in Diemen vragen om een forse inzet vanuit het taakgebied Stedenbouw. De afgelopen drie jaar is daarom tijdelijk budget beschikbaar gesteld voor een extra ondersteuning door de aanstelling van een stedenbouwkundig medewerker. De beleidsadviseur Stedenbouw kan zich daardoor meer richten op de hoofdlijnen van beleid en de vele projecten. Daarnaast is voor een aantal specifieke projecten ook nog extra stedenbouwkundige ondersteuning aangetrokken op inhuurbasis.

De komende jaren is er nog steeds sprake van een groot werkaanbod voor dit taakveld gelet op o.a. de Omgevingsvisie, Regionale Energiestrategie (RES), de grote herinrichtingen en herontwikkelingen (bijvoorbeeld Diemen Noord, spooronderdoorgang, Holland Park, Diemen Zuid, sportpark De Diemen) en de verdichtingslocaties voor woningbouw.

Het is daarom noodzakelijk om de functie van stedenbouwkundig medewerker structureel te maken met ingang van 2021. Structurele kosten per jaar € 46.000.

  • Uitbreiding structurele capaciteit verkeer en vervoer

De ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer (inclusief parkeren) in Diemen en in de regio vragen een forse inzet vanuit de gemeentelijke organisatie. Daarbij gaat het o.a. om de verduurzaming van de mobiliteit (elektrisch rijden, deelauto's/scooters/fietsen, duurzame logistiek) waarbij veel initiatieven wordt opgezet vanuit de Metropoolregio Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam. Diemen verzorgt ook het secretariaat van het AM-overleg Verkeer en Vervoer. Daarnaast vragen ook veel ruimtelijke plannen (o.a. Omgevingsvisie) en projecten in Diemen om verkeerskundige input.

Op dit moment is een halve formatieplaats hiervoor beschikbaar. In de praktijk was deze halve formatieplaats niet invulbaar (op de arbeidsmarkt zijn geen mensen te vinden die deze functie parttime willen invullen). Door de beschikbaarheid van tijdelijk projectbudget was het mogelijk hiervoor tijdelijk een fulltime medewerker aan te trekken op inhuurbasis. Dit was ook noodzakelijk gelet op het grote werkpakket.

Om de komende jaren de noodzaklijke inzet te kunnen blijven leveren op het gebied van verkeer en vervoer, in Diemen en in de regio, is het noodzakelijk de halve formatieplaats structureel om te zetten naar een volledige formatieplaats Verkeer en Vervoer (extra kosten € 40.000 structureel).

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf