Structurele risico's
3. Urentoerekening naar projecten
Risicobedrag € 900.000
Nadere omschrijving risico:
In de begroting worden de uren van de ambtelijke organiatie toegerekend naar de producten waarvoor ze werken. Zo ook naar de werkzaamheden voor grondexploitaties en grote investeringen. Met name de toerekening van uren naar investeringen is nieuw in deze begroting.
De kosten als gevolg van deze urentoerekening worden meegenomen bij de ramingen van de grondexploitaties en de investeringsbudgetten. Wanneer er geen grondexploitaties meer zijn en de grote investeringen zijn gerealiseerd verdwijnt de behoefte aan deze uren terwijl de desbetreffende medewerkers nog steeds in dienst zijn. Dit brengt een risico met zich mee.
Beheersmaatregelen:
Dit risico doet zich natuurlijk al langer voor maar op enig moment komt aan de groei en investeringsmogelijkheden van Diemen een eind. De directie / het management heeft uiteraard oog voor dit risico en kan voortijdig anticperen.
4. Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziengen Gemeenten (BUIG)
Risicobedrag € 600.000
Nadere omschrijving risico:
Via de Participatiewet (BUIG) verstrekt de gemeente een uitkering om in het levensonderhoud te voorzien. Het macro budget voor deze uitkering wordt vastgesteld door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en via verdeelstaven jaarlijks in september tijdens het desbetreffende uitvoeringsjaar toegewezen aan gemeenten. Gemeenten die geld overhouden mogen dit houden. Er is geen terugbetaalverplichting. In verband met de coronacrisis zal het Rijk mogelijk de uitkering over 2021 vaststellen op basis van instroomcijfers.
Beheersmaatregelen:
De gemeente kan, bij een omvangrijk tekort, onder voorwaarden in aanmerking komen voor een aanvullend budget, de zogenaamde "vangnetuitkering".
Een andere mogelijke beheersmaatregel voor het risico van deze uitkering, is het instellen van een egalisatiereserve.
5. Sociaal domein transitietrajecten
Risicobedrag € 500.000
Nadere omschrijving risico:
Vanaf januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor een drietal regelingen in het sociaal domein. Het betreft de nieuwe Jeugdwet, de overheveling van een deel van de AWBZ naar de Wmo en de Particpatiewet. De decentralisaties gaan gepaard met forse bezuinigingen.
De druk op met name het jeugdbudget is in 2020 verder toegenomen. De open einde regeling impliceert dat alle aanvragen voor voorzieningen binnen het sociaal domein afgehandeld moeten worden. Het 'open-einde' karakter vormt een structureel risico. De open einde regeling wordt niet overal vanzelfsprekend meer toegepast. Er zijn gemeenten, bijvoorbeeld Amsterdam, die voor de jeugdhulp budgetplafonds en clientenstops hebben ingevoerd.
Beheersmaatregelen:
in 2020 is gestart met de aanbesteding van hoogspecialistische jeugdhulp (segment C). De inkoop wordt voorbereid en geeffectueerd in 2022 ;
betere monitoring en sturing en strikter contractmanagement;
in te zetten op vroegtijdige signalering zodat preventieve maatregelen genomen kunnen worden;
extra alertheid en controle bij verwijzingen naar kostbare, specialistische jeugdhulp (segment C).
6. Extra bijdrage jeugdkosten
Risicobedrag € 400.000
Nadere omschrijving risico:
Het Rijk heeft in 2019 extra middelen vrijgemaakt voor de jeugdkosten binnen het sociaal domein. Dit betrof extra middelen voor 2020 en 2021. De bijdrage mocht structureel opgenomen worden in het meerjarenperspectief. Ondertussen worden er onderzoeken uitgevoerd wat de oorzaak is van de hogere uitvoeringskosten. Het besluit of de rijksmiddelen defintief worden verhoogd is doorgeschoven naar het nieuwe kabinet.
Beheersmaatregelen:
De kosten voor jeugd zijn bij alle gemeenten moeilijk beheersbaar. Binnen Diemen is een taskforce opgericht om beter inzicht in de kosten te krijgen en beheersmaatregelen voor te stellen.
7. Leerlingengroei Diemen
Risicobedrag € 250.000
Nadere omschrijving risico:
Op basis van de leerlingenprognoses wordt een aanzienlijke toename van het aantal leerlingen in het basisonderwijs verwacht. Deze toename in het aantal leerlingen hangt samen met de bevolkingsgroei van Diemen. Uitgaande van de gegevens in de prognose lijkt de huidige leerlingencapaciteit van de scholen in Diemen niet voldoende om deze groei op te vangen. In 2020 wordt daarom het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor Diemen geactualiseerd.
Beheersmaatregelen:
Geen.
8. Sociale werkvoorziening (bijdrage Pantar)
Risicobedrag € 200.000
Nadere omschrijving risico:
In de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) is de afspraak opgenomen dat gemeente Diemen garant staat voor de loonkosten WSW werknemers uitgevoerd door Pantar.
Beheersmaatregelen:
Pantar zorgt voor een doelmatige uitvoering van de WSW en streeft naar een gezonde financiële exploitatie met een positief exploitatieresultaat. Eventuele tekorten worden tot een minimum beperkt. De gemeente ondersteunt Pantar door waar mogelijk gemeentelijke opdrachten aan Pantar te gunnen.