Wat gaan we ervoor doen?
1. Uniforme en integrale klantbenadering en –ondersteuning door de gemeente en haar partners
Activiteiten |
---|
Subdoel 1.1 - Meting en verantwoording van de uniforme en integrale klantbenadering |
1.1.1 - Ontwikkelen van een aantal instrumenten om te kunnen meten en verantwoorden |
1.1.2 - Monitoren van gegevens en eventueel bijsturen van de werkwijze |
Subdoel 1.2 - Cliëntondersteuning is over de volle breedte van het sociaal domein beschikbaar |
1.2.1 - Maken van afspraken met de cliëntondersteuningsorganisaties |
1.2.2 - Het aanbod van cliëntondersteuningsfuncties inzichtelijk maken voor professional en burger |
Subdoel 1.3 - Alle klanten worden op uniforme wijze benaderd waarbij, zo nodig op basis van het Brede gesprek, per klant of gezin, één plan wordt gemaakt |
1.3.1 - Trainen van alle medewerkers in het Brede HOED Netwerk in het voeren van het brede gesprek |
1.3.2 - Het ontwikkelen van een uniforme vragenlijst |
Subdoel 1.4 - Integrale klantbenadering (er wordt gestreefd naar zo min mogelijk ondersteuners rondom een gezin. Partijen werken samen en zijn op de hoogte van elkaars werk; de vraag gaat door het loket en niet de klant) |
1.4.1 - Het verder ontwikkelen en uitdragen van een heldere toeleidingsstructuur in Diemen |
1.4.2 - Doorontwikkelen van het Brede HOED Team (multiprobleem-aanpak) |
1.4.3 - Gegevensuitwisseling (ook met externen) door middel van ICT-applicatie (iSamenleving) mogelijk maken |
2. Kwalitatief goede voorzieningen (individuele voorzieningen en algemene voorzieningen) binnen beschikbare middelen
Activiteiten |
---|
Subdoel 2.1 - Kwalitatief goed voorzieningenaanbod (maatwerk en algemeen) |
2.1.1 - Selecteren op kwaliteit (naast prijs) bij de inkoop van voorzieningen |
2.1.2 - Voldoende aandacht besteden aan contractbeheer gedurende de looptijd van contracten |
2.1.3 - Jaarlijks meten van de klanttevredenheid |
Subdoel 2.2 - Algemene voorzieningen doorontwikkelen en versterken |
2.2.1 - Het starten van een nieuw Huis van de Buurt in een andere wijk dan het bestaande Huis van de Buurt met een voor Diemen als geheel aanvullend aanbod aan welzijnsactiviteiten, dat daarnaast ook passend is bij de specifieke behoeften in de betreffende wijk. |
2.2.2 - Versterken van de vrijwilligersvacaturebank en uitbreiden met een digitaal vrijwilligerscoördinatiepunt |
Subdoel 2.3 - De aangeboden voorzieningen voorzien in een behoefte |
2.3.1 - Aanbieders rapporteren over het (niet) gebruik van voorzieningen |
2.3.2 - Oppakken van signalen over gemiste voorzieningen voortkomend uit onder andere de brede gesprekken en huisbezoeken |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2018 | Werkelijk 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 |
---|---|---|---|---|
2.1.1 - Gemiddelde doorlooptijd van het verstrekken van individuele Wmo-voorzieningen (in dagen) | 6,8 | 37,11 | 25 | 25 |
2.3.1 - Aantal bemiddelingen Diemen voor elkaar | 125 | 19162 | 200 | 175 |
2.3.2 - Aantal geslaagde meldingen door Vroeg eropaf | 26 | 40 | 50 | 70 |
2.3.3 - % succesvolle afgeronde minnelijke regelingen en WSNP-trajecten | 61,5% | 71% | 70% | 70% |
2.3.4 - % schuldhulpdossiers met schulden boven € 75.0003 | 2,5% | 6,3% | 5% | 5% |
- In 2019 zijn de doorlooptijden op een andere manier gemeten dan in 2018. Dit zorgt voor een afwijkend cijfer in 2019 t.o.v. 2018. Vanaf 2019 wordt de doorlooptijd gemeten vanaf het moment dat de inwoner een melding doet bij de gemeente. Na de melding volgt een onderzoek dat kan resulteren in een aanvraag voor een maatwerkvoorziening. In 2018 en eerder werd de doorlooptijd gemeten vanaf het moment dat de inwoner een aanvraag voor een maatwerkvoorziening doet. Daarnaast heeft het team Wmo in 2019 te maken gehad met achterstanden waardoor de doorlooptijd langer was dan begroot. Inmiddels zijn de achterstanden weggewerkt.
- Ongeveer 1800 aantal diensten uitgevoerd door vrijwilligers van de Buurthulpdienst, ongeveer 100 matches via website, ongeveer 25 matches a.g.v. ontmoetingsavonden.
- Aantal mensen met schulden boven de € 75.000 ten opzichte van aantal mensen dat schuldhulpverlening heeft aangevraagd.
3. Alle doelgroepen binnen het sociaal domein participeren binnen eigen mogelijkheden
Activiteiten |
---|
Subdoel 3.1 - Bemiddeling naar werk voor mensen die dat kunnen, en anders hulp bij sociale activering |
3.1.1 - Middelen voor re-integratie worden ingezet voor mensen die bemiddelbaar zijn richting een betaalde baan, die potentie hebben om uit te stromen o.a. door begeleiding via P-coaches en hulp bij terugkeer naar school |
3.1.2 - Vormen van dagbesteding aanbieden aan klanten die niet bemiddelbaar zijn richting een betaalde baan, bijv. via arbeidsmatige dagbesteding, vrijwilligerswerk of een andere vorm van sociale activering |
Subdoel 3.2 - Mensen kunnen zelfstandig thuiswonen en meedoen in maatschappij |
3.2.1 - Bieden van voldoende maatwerkvoorzieningen zoals hulp bij het huishouden, servicetaxi, woningaanpassingen en hulpmiddelen |
3.2.2 - Zorgdragen voor een algemeen voorzieningenaanbod zoals activiteiten in buurthuizen, WonenPlus en de vrijwilligersvacaturebank |
Subdoel 3.3 - Jeugd kan zich maximaal ontwikkelen en groeit gezond en veilig op |
3.3.1 - Zorgdragen voor een samenhangend pakket aan opvoed- en opgroei ondersteuning |
3.3.2 - Bieden van zo licht en laagdrempelig mogelijke basisvoorzieningen |
4. Inwoners uit Diemen maken optimaal gebruik van hun (zorg-)netwerk (in de buurt) en ondersteunen elkaar daarbij
Activiteiten |
---|
Subdoel 4.1 - Meer mensen helpen elkaar |
4.1.1 - Ondersteunen van mantelzorgers met de inzet van Markant |
4.1.2 - Verzorgen van een online marktplaats voor het vinden en verbinden, organiseren en delen van hulp |
Subdoel 4.2 - Mensen worden gestimuleerd gebruik te maken van hun eigen netwerk |
4.2.1 - Inzetten van eigen kracht conferenties, een besluitvormingsproces door en met het eigen netwerk, dat uitmondt in een plan |
4.2.2 - Inwoners van Diemen, jong en oud, ondersteunen door middel van vrienden- en kinderkringen |
4.2.3 - Inzetten van mentoraats- en/of vrijwilligersprogramma’s zoals school ’s cool |
4.2.4 - Ondersteunen van initiatieven waarbij mensen gestimuleerd worden een netwerk op te bouwen |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2018 | Werkelijk 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 |
---|---|---|---|---|
4.2.3 - Aantal deelnemers aan de mentoraats- en vrijwilligersprogramma’s | 40 | 51 | 40 | 45 |
5. Alle inwoners uit Diemen hebben gelijke kansen op een goede gezondheid
Activiteiten |
---|
Subdoel 5.1 - Het op tijd signaleren en waar mogelijk voorkomen van psycho-sociale klachten |
5.1.1 - Continueren van preventieve cursussen |
5.1.2 - Inzetten op samenwerking tussen inwoners en het middenveld in het bestrijden van eenzaamheid |
Subdoel 5.2 - Bevorderen van een gezonde levensstijl |
5.2.1 - Stimuleren van deelname aan bewegingsactiviteiten voor inwoners met een lage SES (sociaal economische status) en ouderen |
5.2.2 - Aanbieden van preventieve cursussen |
5.2.3 - Geven van voorlichting op basisscholen aan ouders en kinderen en via het jongerenwerk |
Subdoel 5.3 - Terugbrengen van overmatig alcohol- en drugsgebruik |
5.3.1 - Handhaven leeftijdsgrenzen voor alcoholverkoop |
5.3.2 - Continueren aanpak (vroeg)signalering alcoholmisbruik |
5.3.3 - Preventie drugsmisbruik jongeren |